Pozycjonowanie filmów na Youtube od A do Z

Czy da się wypozycjonować film w Youtube? Jak zrobić, żeby nasze nagranie zdobywało popularność, wyświetlenia i komentarze? W artykule znajdziesz odpowiedzi na te i kilka innych podobnych pytań związanych z pozycjonowaniem na YouTube.

youtube-seoPozycjonowaniem stron internetowych zajmuję się od 2006 roku, dojrzałem jednak ostatnio do tego by spróbować swoich sił w odrobinę innej formie rankowania swoich treści na liście wyników. Chodzi tutaj o pozycjonowanie filmów na YouTube.

Dla jednych jest ogromną barierą stworzenie samego materiału Video, są ludzie, którzy mają temat ale nie wiedzą jak to wszystko posklejać w sensowną całość. Są jednak ludzie, którzy potrafią stworzyć ciekawy materiał dosłownie z niczego. Jednak nie o inspiracjach do stworzenia video bloga chciałem tutaj napisać, nie dowiesz się jak szukać tematów na tworzenie ciekawych i chętnie udostępnianych przez użytkowników YouTube, Facebooka, Twittera, Reddit’a i innych serwisów typu social media. Opiszę wyłącznie jak ugryźć temat zdobycia popularności poprzez pozycjonowanie swojego filmu.

7 Kroków do odniesienia sukcesu na YouTube

1. Przeprowadź analizę słów kluczowych – należy wybrać frazy, dzięki których oparta będzie nasza późniejsza strategia związana z promocją filmu

2. Dowiedz się co słychać u konkurencji – przeprowadź w tym celu pełną analizę konkurencji, sprawdź jak oni optymalizują swoje filmy i wyciągnij z tego konstruktywne wnioski.

3. Wykonaj optymalizację filmu pod kontem wyszukiwarki YT – spokojnie można powiedzieć, że jest to element odpowiedzialny za SEO naszego filmu. Na optymalizację filmu składa się kilka czynników:

  • optymalizacja tytułu video – najlepiej jeśli będzie on zawierał jedno z naszych słów kluczowych, nie róbmy tego jednak na siłę, tytuł filmu powinien być chwytliwy, lecz nie na siłę. Przykładami tytułów stosowanych w ostatnim czasie są wszelkiego typu „how to” czyli „jak …„, np. „how to be rich” albo „jak wyregulować drzwiczki w szafce
  • opis filmu – można spotkać się z filmami, które przed rozwinięciem mają jedno zdanie, które je opisuje a po rozwinięciu niespodzianka – pełna lista 50, 100 a nawet więcej słów kluczowych, wypisanych ciurkiem, linijka pod linijką. Nie – to nie jest dobra praktyka. Opis filmu powinien być długi, powinien zawierać znaczące dla nas słowa kluczowe, lecz nie może być zlepkiem tychże słów. Jest to podobna sytuacja do tej, za którą na strony WWW nakładane są filtry i kary od Google. Tworząc treść trzeba więc pamiętać, że nasz sukces będzie częściowo uzależniony od tekstu, jaki pod filmem zostanie umieszczony.
  • używanie tagów i wybór odpowiedniej kategorii – to kolejne elementy optymalizacji naszego materiału video. Odpowiednie dobrane tagi pomogą w trafnym dopasowaniu filmu do wyników wyszukiwania, nie koniecznie opierając się na słowach kluczowych (możemy więc zwiększyć wyświetlenia). Podobnie w przypadku kategorii, są bowiem użytkownicy, którzy nie znajdą nas po wpisaniu słowa kluczowego a zwyczajnie klikną w nasz film z jego kategorii.
  • pierwsza klatka – ikona naszego filmu – nie wolno lekceważyć ikony filmu. Ładnie zaprezentowana ikona, która wyróżni film na liście wyników wyszukiwania zwiększy jego klikalność.
  • napisy w filmach – jeśli są one dodane w formie edycji filmu na YouTube to będą indeksowane przez wyszukiwarkę, co pomoże w uzyskaniu wyższych pozycji. Błędem będzie jednak dodawanie filmów (np. tłumaczenia dialogów) w zewnętrznym edytorze, tak, żeby po wyrenderowaniu, napisy zostały „wgrane” w film bezpowrotnie.

4. moderacja treści i dodawanie komentarzy – bardzo ważne jest, żeby moderować i odpowiadać na komentarze zamieszczane pod filmem, lajkować je. Każdy komentarz to dodatkowa treść a każda treść to dodatkowe litery, słowa, zdania, które są indeksowane. Często użytkownicy zadają autorom pytania, odpowiadajmy na nie, ciągnijmy dyskusję. Komentarze są bardzo ważne.

5. linkbuilding filmów z YT – trzeba zadbać o promocję filmu w różnych social mediach i serwisach WWW, tematycznie związanych z treścią, jaką chcemy przekazać innym. Warto więc udzielać się na profilach społecznościowych dużych portali, w facebookowych grupach, itp. W przypadku, gdy posiadamy już kilka nagrań, dobrym rozwiązaniem będzie ich wzajemne podlinkowanie, wstylu „zobacz też film o…”.

6. Nie kupuj wyświetleń, zadbaj o nie sam! – bardzo podobnie jak w pozycjonowaniu, jeśli chcesz działać długoterminowo to zdobędziesz ruch zwiększonymi nakładami pracy czy finansów, ale nie będzie on sztuczny. Sztuczny ruch, generujący w statystykach spory współczynnik porzuceń, będzie odbierany jako nie wartościowy i zamiast podnieść wartość filmu, z pewnością go obniży.

7. Promuj filmem inną stronę WWW, inny film lub inny materiał multimedialny  – wystarczy w naszym filmie zamieścić przyciski typu CTA, z odnośnikami do materiałów lub stron, jakie chcemy promować.

Pozycjonowanie filmów nie jest więc tak trudne jak się może wydawać. Żyjemy w czasach, gdzie kontent staje się najważniejszy, tak też się dzieje w przypadku filmów, które chcemy promować. Wystarczy znaleźć odpowiednią niszę i zabrać się za robotę 🙂 Powodzenia!